First week - Reisverslag uit Liverpool, Verenigd Koninkrijk van Lirije Hyseni - WaarBenJij.nu First week - Reisverslag uit Liverpool, Verenigd Koninkrijk van Lirije Hyseni - WaarBenJij.nu

First week

Door: LirijeHyseni

Blijf op de hoogte en volg Lirije

01 April 2012 | Verenigd Koninkrijk, Liverpool

Hallo allemaal!

Vrijdag 23 maart was het dan zover. Vliegen naar Liverpool voor mijn stage. Het was best spannend, aangezien ik nog nooit alleen heb gevlogen. De allereerste keer was zelfs pas vorig jaar! Maar goed, toen ik aankwam op het vliegveld en bij de gate werd het me wel duidelijk hoe het zou gaan. Met z’n allen in een hal wachtend op het vliegtuig. Wel apart om zo voor het vliegtuig te staan en via zo’n trap naar boven klimmen. Het ging allemaal prima tot ik in het vliegtuig kwam. Vrije stoelkeuze:| Wie bedenkt dat nou weer! Dikke chaos natuurlijk, maar gelukkig had ik vrij snel een plekje. De vlucht zelf ging prima en voordat ik het wist was ik in Liverpool! Ik zou een taxi nemen naar mn nieuwe residence omdat het met OV veel langer zou duren.

Ik had al foto’s gezien van het huis en mn kamer dus ik wist waar ik moest zijn. Het is een groot, oud huis. Het huis bestaat uit 3 delen, en de man waar ik mn kamer huur bezit 2/3 van het huis. Ik zit aan de rechterkant van het huis en heb mijn eigen slaapkamer, woonkamer en badkamer en deel de keuken (en dus ook mn eigen voordeur;)). Het enige nadeel is dat het nogal lastig warm te houden is omdat het zo groot en oud is. Het huis ligt in een goede buurt, en de winkel is dichtbij en op 10-15 min loopafstand is er een heel erg groot park. Ook woon in vlakbij Lark Lane, wat blijkbaar een hele leuke straat is met allerlei cafetjes en restaurantjes. Ook is het treinstation 3 min lopen, dus dat is ook erg relaxed.

Vrijdagavond heb ik niet veel bijzonders gedaan. Beetje mn koffer uitgepakt, boekje gelezen en op tijd naar bed. Ik had al wat plannen staan voor het weekend. Mijn begeleider had geregeld dat ik zaterdagavond met een PhD student, Tammy, af kon spreken. Het was erg gezellig, het was de 1e keer dat ik in het centrum was. Ze had nog wat andere mensen uitgenodigd, en uiteindelijk waren we met 6 mensen. Eerst lekker wat gedronken, en daarna naar een Italiaans visreseaurant geweest. Ik was best verbaasd over de prijzen als je uit eten gaat. Helemaal niet zo duur als ik had verwacht. Bij sommige restaurantjes kan je een main course voor 6 pond krijgen. Verder was ik zondag uitgenodigd om bij mn begeleider te komen eten.

Om bij mn stageplek te komen moet ik eerst naar het treinstation lopen, dan met de trein naar Liverpool centraal en dan nog zo’n kleine 10 min lopen naar de campus. De eerste dag ging alles prima, tot ik de verkeerde straat inliep en aan de andere kant van de campus uitkwam. Hmm en nu? Ik maar aan wat mensen gevraagd, want de campus is best groot, met veel verschillende gebouwen. Op de terugweg ben ik de goede weg gaan lopen en sindsdien gaat het ook niet meer mis;)

Mijn eerste stagedag was best spannend. Ik kreeg mn eigen werkplek in het Waterhouse gebouw, wat echt een heel mooi oud gebouw is! Beetje rondgeleid etc en toen was er een public health forum waar 2 mensen van de afdeling zouden praten over hun carrieres. Uiteindelijk sprak er 1 vrouw, en het was echt interessant om te horen. Daarna was er een departmental meeting over de afdeling waar allerlei zaken besproken werden (lunch werd geserveerd;)). Daarna had ik een meeting met mn begeleider en hebben we wat dingen besproken en heb ik wat literatuur gehad om te lezen. Tijdens mijn eerste dag heb ik zoveel verschillende mensen ontmoet dat het soms lastig is om te bedenken wie nou wie is XD. Gelukkig gaat het steeds beter!

Mijn stage gaat over Widening Participation en dit betekent eigenlijk dat iedereen gelijke kansen moet krijgen om hoger onderwijs te volgen en niet alleen de mensen die een goede sociaal economische achtergrond hebben. Omdat er wel al activiteiten zijn, maar het allemaal nog niet echt evidence based is bij de uni in Liverpool moet ik gaan kijken wat er allemaal al bekend is en of het op andere uni’s wel evidence based is en zo niet hoe we dat dan gaan onderzoeken. Verder ga ik ook naar veel meetings, ontmoet ik veel mensen en ga ik uiteindelijk jongeren met een lage SES interviewen over de barrieres die zij hebben tot het volgen van hoger onderwijs.

Dinsdag was helemaal spannend. Ik had 2 meetings (in mn eentje) met een vrouw van education opportunities (die activiteiten doen om kinderen al van jongs af aan bewust te maken dat je als je goede cijfers haalt je naar de uni kunt en dat het niet uitmaakt wat voor een achtergrond je ouders hebben) en daarna nog een meeting met Tammy, die als PhD-er ook aan het project werkt, met wie ik zaterdag uit eten was geweest. Gelukkig was het allemaal niet zo erg. Ik ben pas net begonnen dus het was meer dat zij vertelde en ik af en toe wat vragen stelde. De mensen zijn hier echt heel erg aardig! Toen ik bij Tammy kwam was het meer gezellig kletsen over wat zij deed dan dat het echt een meeting was. Zij en nog wat anderen gingen in de namiddag shoppen en toen vroeg ze of ik mee wilde. Ofcourse! Ik heb eindelijk de gigantische primark gezien, en ben er zelfs ingeweest;) Alleen moet niet teveel gaan kopen want moet het allemaal maar weer mee terug gaan slepen!

Woensdag moest ik wat grafieken in elkaar flansen voor een belangrijke meeting die we donderdag zouden hebben. Verder had ik ook een meeting met Tricia Jenkins, director of the International Centre for Excellence in Educational Opportunities (CEEO). Ze was echt heel aardig, maar af en toe is het wel een beetje overwhelming! Je krijgt zoveel informatie over je heen en je ontmoet zoveel belangrijke mensen dat je af en toe denkt, OMG! Gelukkig is dit een beetje een intro week en werk ik alleen aan wat kleine dingetjes. Na mn stage ging ik wat drinken met wat mensen die ook op de afdeling werken. De meeste zijn PhD-ers, Post Doc of stagiaires. Ik was uitgenodigd door Elisa die ik maandag had ontmoet. Het is wel fijn dat je zo gemakkelijk in een groep opgenomen wordt! Uiteindelijk was ik pas half 9 thuis en moest ik nog boodschappen doen en eten:O! Normaal ben ik allang omgevallen van de honger. Ik had geen zin om te koken dus dacht laat ik maar eens een magno maaltijd halen. Voor 88 eurocent!!! had ik een curry maaltijd met rijst. Echt heel bizar. Hij was niet superlekker, maarja dat was geen verrassing voor dat geld;)

Donderdag was een belangrijke meeting, omdat hier op de uni hebben ze verschillende scholen (Medicine, Dental science, Biological science, Veterinary science, Health science, Psychology) die samen een Faculty vormen. En het is belangrijk voor al deze scholen dat ze genoeg studenten binnenhalen, zeker omdat het schoolgeld nu 9000 pond is en omdat de studenten geen financial support meer krijgen. Iedere school heeft een Lead aangewezen die aan dit project van Widening Participation gaat werken (naast hun normale baan). De scholen hebben al wat activiteiten om studenten met een lagere SES te helpen om ook aan de uni te studeren en nu willen we die gaan evalueren en verder uitbreiden. Met dit team zullen we veel samen gaan werken om bepaalde doelen te bereiken. De meeting ging goed! En 17 april hebben we een WP away day, wat inhoudt dat alle school leads, ik en mn begeleider en nog wat andere stakeholders gaan brainstormen over hoe en wat te doen de komende tijd.

’s Avonds zou ik met Tammy en wat andere mensen naar salsa gaan en daarna uit. Alleen hadden we allemaal niet echt zin in salsaXD Na mn stage ging ik meteen door naar het centrum, want we zouden om half 8 uit eten gaan en had niet echt zin om eerst naar huis te gaan om vervolgens 2 uur later weer weg te gaan. Tammy en Julia waren ookal in het centrum dus hebben we eerst gezellig wat gedronken voordat we uit eten gingen. Het eten was erg lekker, en daarna gingen we naar een bar voor pre-drinks voor het uitgaan. Alleen was iedereen vet moe dat we besloten om zaterdag maar uit te gaan en het voor nu maar bij de drankjes te laten.

Vrijdag was niet heel bijzonder. Omdat ik de hele week een beetje ‘overgewerkt’ had (ik moet 7 uur per dag maken, maar dat werd vaak 8-8.5 uur per dag) besloot ik om een keertje lekker uit te slapen. Ook dacht ik nouja, dan werk ik maar van thuis;)

Zaterdag besloot ik om Liverpool nog wat beter te verkennen. Ik wilde de trein naar het centrum pakken om vervolgens naar Albert’s Dock te wandelen. Toen ik naar het station liep kwam ik een vrouw tegen die vroeg of ik de trein wilde nemen naar het centrum.. Ja, dat was wel de planning. Toen zei ze dat de treinen vanaf dit station niet reden en dat ik beter de bus kon nemen. Great, neem nooit de bus want de trein is veel sneller en gemakkelijker. Gelukkig moest zij ook naar het centrum en heb ik samen met haar de bus genomen. Ze vertelde me ook gelijk welke bus ik moest hebben als ik weer terugwilde en de treinen nog niet reden. Het is echt verbazingwekkend hoe aardig de mensen hier zijn! En ik was heel trots toen ze zei dat ik heel goed engels sprak en je niet echt kon horen dat ik uit NL kwam:D(H)! Uiteindelijk bij de haven aangekomen en ben zelfs 2 musea ingegaan. Verder ben ik nog even het centrum doorgelopen om een beetje te shoppen. ’s Avonds had ik met Tammy afgesproken om bij Florian wat te gaan drinken voordat we uitgingen. Helaas had ik een migraineaanval die de hele dag al een beetje op de achtergrond zat, dat ik eigenlijk de hele avond op Florian’s bank lag. Niet helemaal zoals gepland, maar uiteindelijk was het nog wel gezellig, behalve dat ik de enige was die dus nuchter was terwijl zij al vet veel wodka gedronken hadden. Uiteindelijk ben ik met de taxi naar huis gegaan terwijl zij met de taxi naar het centrum gingen. Op de heenweg ging ik lopen (ong 30 min), en natuurlijk verklaarde ze me weer voor gek aangezien ze hier best veel met de taxi doen omdat het relatief goedkoop is..

Vandaag is een beetje een luie dag. Lekker lang in mn bed liggen, beetje een boekje lezen en chillen. We zouden miss nog naar het strand gaan, maar denk dat de anderen nog met een flinke kater in bed liggen;) En nu heb ik ook de kans om (heel veel) te lullen;)

Het is heel gek, ik ben hier pas een week, maar heb het gevoel alsof ik hier al maanden ben! Het is een hele leuke stad met leuke mensen!

Liefs Lirije

P.s. Ik zal het de volgende keer wat beknopter houden. Mn verslag is nu wel erg lang geworden, maarja dit was natuurlijk ook de eerste week;)

  • 01 April 2012 - 13:50

    Annelies:

    Yo Lirije :D Wat een super leuk verhaal!! En wat heb je al super veel dingen gedaan. Ik heb ineens het idee dat het leven in NL zooo saai is! Oehhh de Primark !! Daar wil ik ook heeeen!! Whaha de magnetron maaltijd was toch niet zo lekker, je was zo trots op je goedkope aanwinst. Hoe gaat volgende week eruit zien? Weer veel meetingen? En wanneer komt je 'huisbaas' weer terug? Al hardloopschoenen aangeschaft? Want als hij weer thuis is, dan moet je er natuurlijk wel aan geloven;) Enn is je migraine weer weg? Enjoy deze week :D:D Liefss Annelies

  • 01 April 2012 - 14:18

    Rose:

    Jeetje Li, klinkt echt zooo goed. Ik ben trots op je!

    Dikke kus en knuf!

    p.s. leuke foto op je WBJ ;-)

  • 01 April 2012 - 14:24

    Karlijn Meeks:

    Heej Lirije,

    Een lang verslag, maar wel leuk om te lezen! Heel fijn dat het allemaal zo goed bevalt. Je hebt al veel gedaan in 1 week tijd! Je stage opdracht klinkt heel leuk en ook heel nuttig. Met zo'n torenhoge studiekosten, kun je niet studeren tenzij je rijke ouders hebt lijkt me. Rust lekker uit vandaag en alvast veel plezier/succes komende week.

    Liefs, Karlijn

  • 01 April 2012 - 16:56

    Hieke:

    Liiii echt leuk allemaal! En ook suuuper chill dat iedereen zo aardig is! :D
    Nu nog ergens je eigen Mr. Darcy opduiken en het wordt helemaal een top tijd ;)
    Wel braaf blijven updaten, he!
    Xx

  • 01 April 2012 - 17:31

    Marijke:

    Chickie!!
    leuk verhaal:) klinkt helemaal goed tot nu toe! xx

  • 02 April 2012 - 08:09

    Marit:

    hey,
    wow wat een verhaal! :) klinkt alsof je het echt super naar je zin hebt! Erg mooi dat je meteen zo leuk in de groep wordt opgenomen en dat die groep ook buiten werk wat doet :) Volgens mij krijg je niet eens de tijd om heimwee te ontwikkelen ;) Succes deze week maar weer
    Liefs, Marit

  • 02 April 2012 - 10:54

    Jan Kuperus:

    lang of niet, het is gelezen!! super mooi dat je het naar je zin hebT!!! ben echt benieuwd naar je volgende verhalen!!

    en wat betreft engels, het bewijst maar weer dat NL goed engels kan praten, want in Australie vinden ze Nederlanders ook btr engels spreken dan anderen uit de EU en de wereld

    groetjes uit Australie

  • 04 April 2012 - 18:14

    Leonie:

    Hey Lirije!
    'n Beetje laat, maar ik heb 'm gelezen, hoor! Super om te horen dat je zo goed bent opgevangen op de stageplek en daarbuiten:) Die Primark wil ik ook wel in:D Heel plezier daar nog en ik kijk uit naar je volgende berichtje! Heb me aangemeld voor de maillijst:) Groetjes!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Liverpool

Lirije

Actief sinds 01 April 2012
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 18360

Voorgaande reizen:

10 Mei 2017 - 22 Mei 2017

Cameroon field trip

23 Maart 2012 - 03 Augustus 2012

Stage in Liverpool

Landen bezocht: